جمعه, 31 شهریور 1396



روش های جلوگیری از خستگی در محیط کار:khastegi

استفاده زیاد از مغز و بدن در محل کار باعث پایین آمدن کارآیی روانی و جسمانی افراد می شود و در این حالت انسان نیاز بیشتری به مواد قندی جهت افزایش نیروی خود دارد، زیرا مقدار فعالیت مغزی بستگی به میزان گلوکزی دارد که دریافت می کند. از این رو به مجرد مصرف مواد قندی بدن به سرعت واکنش نشان می دهد و مولکول های قند وارد خون می شوند و مقدار قند خون دوباره بالا می رود. به همین علت افرادی که ازشکلات یا شیرینی برای تأمین انرژی استفاده می کنند، سریع ترخسته می شوند. زیرا قند مصرف شده در ابتدا انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می کند ولی پس از مدتی همین قند باعث ترشح هورمون انسولین می شود که تنظیم کننده قند خون است و در نتیجه قند خون پایین می آید که پیامدهای بعدی آن خستگی، کوفتگی، بی حوصلگی و همچنین اضافه وزن است. افرادی که در زمان استراحت از شیرینی استفاده نمی کنند و تغذیه مناسب دارند از کار روزانه کمتر خسته می شوند. از این رو، کارشناسان امور تغذیه توصیه می کنند در حد امکان در طول روز انرژی مورد نیاز بدن از میوه تأمین شود، درمیان میوه ها، موزاهمیت فوق العاده ای برخوردار است.موزبا وجود شیرین بودن میزان کالری آن کم ومیزان پتاسیم و کربوهیدرات آن بالاست. توصیه می شود میوه هایی مثل سیب و گلابی با پوست خورده شوند، زیرا پوست میوه ها غیرقابل هضم است و به علت دارابودن فیبر برای بدن بسیار مفید می باشند. اگر با خوردن میوه میزان قند لازم برای بدن تأمین نشود می توان از طریق مصرف سبزیهائی مانند هویج، شلغم، ترب، کرفس و کلم آن را تأمین نمود یا سالادی از موادخام تهیه کرد و همراه با نان سبوس دار مصرف نمود. افرادی که 5 مرتبه در روز از انواع میوه و سبزی استفاده می کنند انرژی بیشتری دارند و از سلامت برخوردارند. افزون بر این سعی نکنید شکلات و شیرینی را به طور کامل از برنامه غذایی تان حذف کنید زیرا مصرف کم شیرینی برای افرادی که فشار خون پائین دارند لازم است در ضمن در روز حداقل هشت لیوان آب مصرف کنید، زیرا فعالیت سلول های بدن تحت تأثیر مایعات است، گفتنی است در بدن افرادی که مایعات کم می نوشند، سلول ها فعالیت کافی ندارند و به همین علت خستگی زودتر بر این افراد غالب می شود.

حاضرين در سايت

ما 96 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم